close

Формування правильного режиму дня для хлопчика

Важливе значення має суворе додержання режиму дня. Треба з раннього віку привчити хлопчика до певного режиму прийому їжі, сну, прогулянок. Уроки слід готувати не одразу після повернення зі школи, а через 1,5—2 години, після відпочинку на свіжому повітрі. Не можна позбавляти дитину прогулянки, караючи її цим за погані оцінки або провини.
 

Велике значення для здоров’я, бадьорості, високої працездатності має гігієна сну. Перед сном слід забороняти рухливі ігри, тривале читання, перегляд телевізійних передач — це збуджує нервову систему, затягує час настання сну і його глибину. Пригадаймо «Історію Власа — ледаря і лоботряса» В. Маяковського. Адже по суті описані лише два характерні для хлопчика порушення — Влас занадто пізно лягає спати, на ранок не висипається, запізнюється до школи, погано вчиться; а згодом він стає прогульником на заводі. Ось, здається, і все, але наскільки переконливо поет описує нікчемність Власа, однією з причин якої є те, що він абсолютно не здатний додержувати якогось режиму — чи то режиму сну, чи режиму роботи, адже ніяких інших провин за ним начебто й немає. Проте з цієї нездатності додержувати режиму дня починається загальна розхлябаність, непридатність Власа до будь-якої справи.
 

Хлопчикам молодшого віку не варто на ніч розповідати казки з занадто захоплюючим сюжетом. Рекомендуємо мати про запас 2—3 казки і розповідати по черзі одну з них. Річ у тому, що діти звичайно не заперечують, якщо їм з дня на день розповідати одну й ту саму (але обов’язково таку, що їм подобається і досить довга) казку. Тим часом нові казки збуджують фантазію дитини і діють не заколисливо, а навпаки.
 

На жаль, багато хто з батьків не може відмовити хлопчикові, а тим наче підліткові у перегляді телевізійної передачі, якщо самі вони її дивляться. А відмовитися від цього для того, щоб вчасно відправити сина спати, їм не вистачає духу. Це слід розцінювати як прояв егоїзму, що несприятливо відбивається на режимі дня, на здоров’ї та працездатності хлопчика, підлітка. І справа тут уже не тільки в збуджуючому впливі передачі, а в тому, що йому просто не вистачає часу, щоб виспатися.

Адже сон у віці 7—9 років має тривати 10—11 годин, у 10—12 років — 9—10 годин, у 13— 14 років — 9—9,5 годин, у 15—16 років — 8,5—9 годин. Слід також уникати всього того, що заважає сну — яскравого світла, шуму в приміщенні. Треба привчити хлопчика, підлітка, юнака спати в будь-яку погоду з відчиненою кватиркою.
 

Відомо, що з вечора багатьох хлопчиків, підлітків важко вкласти спати, а вранці їх так само важко підняти. Щоб полегшити перехід від сну до діяльності, рекомендуємо такий прийом: треба протягом 1—2 хвилин попрацювати кистями, стискаючи й розтискаючи пальці, а потім, безпосередньо перед вставанням, зробити кілька глибоких вдихів і видихів.

Річ у тому, що під час рухів рук, особливо пальців, до центральної нервової системи надходить велика кількість нервових імпульсів, які швидко активізують її, сприяють ослабленню характерного для сну стану гальмування і тим самим проганяють сон. А глибоке дихання корисне в зв’язку з тим, що одразу після зміни положення з горизонтального на вертикальне і на початок роботи м’язів потреба організму в кисні різко зростає, і якщо до цього не підготуватися заздалегідь, то внаслідок його нестачі стан сонливості посилюється, знову починає тягнути на сон.

Тим часом глибоке дихання ефективно запобігає цьому.
Є ще один прийом, який полегшує вставання: треба почати подумки лічити, скажімо, до 15—20, а при рахункові 20 уставати. Якщо робити це регулярно, то вироблюється стійкий умовний рефлекс на лічбу, і нерідко буває досить долічити до 4—5, як виникає потреба встати. Починати вироблення цього рефлексу необхідно все-таки з дещо тривалішої лічби: спочатку короткої лічби не вистачає, щоб зібратися з духом і перебороти сон. Єдина вада цього способу полягає в тому, що за допомогою тривалої лічби заснути вже не вдається, вона набуває не присипляючої, а пробуджуючоі дії, так що треба вибрати, що доцільніше: вставати під лічіння чи засинати.

Переглядів: 175 | Додав: psychologia | Теги: Режим дня, додержання режиму дня, режим дня для хлопчика | Рейтинг: 0.0/0