close

Гігієна слуху підлітка

Ми розповімо ще про один момент гігієни — про гігієну слуху. Хлопчики, підлітки, юнаки більше, ніж дорослі чоловіки , чутливі до голосних звуків. У них легше, ніж у дорослих, виникають так звані акустичні травми — порушення органів слуху і стану центральної нервової системи внаслідок голосного звуку. А джерелом такого шкідливого для підлітків та юнаків звуку стали модні в останні десятиріччя вокально-інструментальні групи західного зразка. Далеко не всі такі ансамблі відзначаються високою музичною культурою, тому нерідко хто з них компенсує брак професіоналізму (в хорошому його розумінні) голосним звуком.

Сторонньому спостерігачеві абсолютно незрозуміло, навіщо створювати такий шум: практично в усіх ансамблів потужні підсилювачі, великі звукові колонки. І ця голосна ритмічна музика, у якій часом неможливо дібрати хоч яку-небудь мелодію, специфічно впливав на нестійку нервову систему підлітків та юнаків, чинить дію, подібну до наркотичної. Послідовність впливу цієї музики, напевне, така: спершу певні відділи центральної нервової системи «засвоюють» ритм, потім механізмом резонансу дія цього ритму багаторазово посилюється, після чого розвивається гальмування вищих нервових центрів з вивільненням підкоркових ділянок. Цим, очевидно, і пояснюється той часом нестямний стан молоді, яка зібралася в порівняно тісному приміщенні й танцює під голосну ритмічну музику.

По суті справи тільки ці дві якості — гучність і ритм — притаманні такій музиці. І в цьому стані молодь здатна на різноманітні ексцеси. В зарубіжній пресі, наприклад, описувалися випадки, коли учасники танців громили приміщення, де відбувалися танці, або серед них несподівано здіймалася паніка, що призводила до тисняви і травм. Крім того, голосна (точніше навіть, оглушлива) музика спричиняється до порушень функції слуху, тим паче, що до 15—17 років формування слухового апарату ще не закінчується. Вона викликає також астеноневротичні реакції, підвищення артеріального тиску, спазм капілярів, прискорення пульсу, зрив раніше вироблених умовних рефлексів. Усе це мають враховувати батьки.
 

Саме по собі прагнення молоді до сучасних естрадних ритмів важко засуджувати. Однак слід постійно нагадувати підліткам, юнакам про шкідливий вплив голосних звуків на нервову систему й орган слуху. Потрібно формувати музичний смак, любов, насамперед до мело д і ї. Адже піддатливість впливові ритму, коли немає інтересу до мелодії, свідчить про нерозвиненість музичного смаку, брак музичної культури.

Хоч розвиток музики почався з ритму (ритмічні удари предмета об предмет, гонги, барабани тощо з’явилися задовго до справжніх музичних інструментів і відомі у багатьох первісних народів), справжня душа музики — де саме мелодія, і здатність розуміти й переживати її означає включення в сприйняття музики вищих, ніж підкірна, відділів центральної нервової системи.
 

Недостатня психологічна стійкість деяких підлітків і юнаків до впливу голосних ритмічних звуків виявляється часом несподіваним і не найкращим чином. Відомо, що останнім часом у деяких країнах Заходу почастішали випадки насилля й вандалізму на стадіонах під час зустрічей з футболу. Як зазначає журналіст Г, Радчук (Советский спорт, 1979, 9 груд.), «монотонний спів великих груп болільників, речитативне скандування, що використовується для натхнення своїх гравців, мають на меті морально подавити противника, але головним чином збуджують аудиторію і носять провокаційний характер...

Цікаво, що спроба пояснити порушення громадського порядку на футбольних стадіонах посиланнями на низький освітній рівень, низьку культуру, недостатнє виховання в процесі обстеження порушників не підтвердилася. Чимало хуліганів виросли в багатих родинах, дістали хорошу освіту. З позиції соціального походження ніяких закономірностей серед обстежених порушників, затриманих на стадіонах, не виявилося. Там були юнаки як з «хороших», так і «поганих» сімей. Та в основному і головним чином лише молодь у віці від 16 до 23 років».

Хоч таким явищам і немає місця на наших стадіонах, проте далеко не всі болільники поводяться як належить. Тому важливе завдання батьків — виробляти у підлітків, юнаків здатність самостійно реагувати на будь-які явища, події, виробляти реакцію, пов’язану з самостійною тверезою оцінкою подій, явищ, а не з некритичним, майже автоматичним «запозиченням» реакції оточуючих. Тим часом надмірне захоплення сучасними модними ритмами лише збільшує цю некритичність сприйняття.

Переглядів: 189 | Додав: psychologia | Теги: Гігієна слуху, Гігієна слуху хлопчика, Гігієна слуху підлітка | Рейтинг: 0.0/0